نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
883
-
الف
+

15 اردیبهشت؛ روز «شیراز»، شهر فرهنگ و ادب ایران

15 ثور (اردیبهشت) در جنتری (تقویم) ملی ایران به نام «روز شیراز» نام گذاری شده است.

به گزارش آی فیلم 2، «شیراز» شهری تاریخی و با فرهنگی بسیار غنی است که در ماه ثور (اردیبهشت) حال و هوایی بهشتی به خود می‌گیرد.

با توجه به اهمیت بالای این شهر در تاریخ، فرهنگ، علم و ادب کشور ایران و شکوفایی طبیعت آن در فصل بهار، روز پانزدهم ثور (اردیبهشت) در جنتری (تقویم) ملی این کشور به عنوان «روز شیراز» نام‌گذاری شده است.

درسال 1381 خورشیدی شورای شهر شیراز به مجلس (پارلمان) پیشنهاد کرد تا 15 ثور (اردیبهشت) در جنتری (تقویم) ملی به نام روز شیراز ثبت شود؛ پیشنهادی که به تصویب رسید تا برای اولین‌بار یکی از شهرهای ایران صاحب یکی از روزهای تقویم ملی شود. از آن سال به بعد هر ساله شهرداری شیراز برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت روز شیراز برگزار می‌کند.

شیراز یکی از قطب‌های فرهنگی ایران است که مملو از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و رسوم و عنعنات اصیل است. شاید بسیاری از گردشگران شیراز را با سعدیه و حافظیه بشناسند، اما شیراز در این جاذبه‌ها خلاصه نمی‌شود و دیدنی‌های متعددی دارد.

حافظیه شیراز سعدیه شیراز

شهر شیراز یکی از قدیمی‌ترین و منحصر به فردترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. شواهد تاریخی و بررسی‌هایی که بر روی آثار تاریخی به جای مانده در این شهر صورت گرفته حاکی از آن است که این شیراز دارای قدمت 6500 ساله است.

شهر شیراز در طول تاریخ چندین بار پایتخت سلسله‌های مختلف در فارس بوده است.در سال 1314 خورشیدی کاوش‌های باستان‌شناسی در «تخت جمشید»، به سرپرستی «جورج کامرون»، موجب پیدایش خشت‌هایی مربوط به دوره ایلامی شد که بر روی چند نمونه از آن‌ها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده بود.این اسم از نام «سیراجیس» در فارسی قدیم، گرفته شده‌است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده‌است.

روز شیراز

همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در قصر «ابونصر» یافت شده‌است، که حاوی نام شیراز می‌باشد. بر اساس نوشته‌های برخی از نویسندگان بومی، با توجه به «شاهنامه»، نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی «تهمورث» گرفته شده‌است.

شهر شیراز همچنین در زمان حمله مغول به علت موافقت با پرداخت مالیات به مغول، از آسیب در امان ماند و توجه دانشمندان و هنرمندان و شاعران زیادی به آن جلب شد.

شیراز به شهر شعر، باغ و گل و بلبل معروف است. همچنین شاعران معروف زیادی در این شهر زندگی می‌کردند و همین موضوع باعث شهرت جهانی شیراز به شهر شعر شده است.

باغ‌های شهر شیراز یکی دیگر از نمادهای فرهنگی این شهر است. در فرهنگ ایرانیان باغ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و شیراز شهری با باغ‌های بسیار زیبا و متعدد است. از معروف‌ترین این باغ‌ها می‌توان به باغ «جهان نما»، باغ «ارم» ، باغ «دلگشا» و باغ «عفیف آباد» اشاره کرد. 

باغ جهان نما باغ ارم ذلگشا عفیف آباد

مسجد «نصیر الملک»، خانه «زینت الملک»، عمارت «شاپوری»، مسجد جامع «عتیق»، باغ «نارنجستان قوام»، بازار «وکیل» ، مسجد «وکیل»، حمام «وکیل»، مسجد «مشیر»، ارگ «کریم خان زند»، «شاهچراغ»، «دروازه قرآن»، آب انبار «وکیل» (موزیم آب)، آرامگاه «خواجوی کرمانی»، باغ پرندگان تنها گوشه ای از دیدنی های این شهر تاریخی می باشند.

مسجد نصیرالملکروز شیراز عمارت شاپوریشاهچراغ

در پیوند با این خبر بخوانید:

آشنایی اجمالی با باغ های زیبا و شگفت انگیز شیراز / از «گلشن راز» تا «باغ دلگشا» + تصاویر

خانه زینت الملوک، خانه ای تاریخی در شیراز + عکس

مسجد «نصیر الملک» شیراز؛ شاهکار معماری ایرانی+تصاویر

با عمارت زیبا و رویایی «شاپوری» در شیراز آشنا شوید+تصاویر

م ا/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر